Jacob Willem op reis naar Santiago de Compostela

19e reisdag

Vanmorgen 06.45 uur opgestaan en na het wassen en scheren was ook Henk opgestaan en heeft koffie gezet, zo kon ik direct aan mijn ontbijt beginnen.

Het is best wel apart dat je zomaar iemand ontmoet en dan samen op 1 kamer slaapt en hele gesprekken met elkaar hebt.

Na het ontbijt weer alles in de tassen en afrekenen met onze hospita, zij had netjes alles op een briefje staan de kamer de wijn en het eten van gisterenavond plus ontbijt en dat alles voor € 35.

Zo reed ik om 08.45 uur weg Henk achterlatend want die pakte nog een rustdag, samen stonden ze me uit te zwaaien.

Het weer was prachtig lekker de zon dus genieten, na 35 km aangekomen in Dax. Ik had wat problemen met m’n rem achter die moest afgesteld worden want ik kneep de rem handel tot aan m’n stuur in dus geen kracht meer op de velg.

Bij het binnen rijden van Dax stond er een Franse wielrenner langs de weg daar aan gevraagd waar een fietsenmaker was, hij wilde eerst proberen uit te leggen maar zij volg mij maar dus hij bracht me naar daar.

Ik ben perfect geholpen rem afgesteld en ook gelijk zelf even de banden spanning gecontroleerd bleek dat er wel even 1.5 bar bij kon. Toen dat alles klaar was weer onderweg en had weer een goed gevoel beter remmen en lichter trappen.

Ben toen naar de kathedraal gegaan daar rond lopend kwam er een man naar me toe of ik een stempel wilden ja natuurlijk toen met hem mee naar het kantoor mooi stempel. De man vroeg of ik St. Jacques had gezien en moest bekennen dat ik die nog niet gevonden had, hij liep met me mee naar het beeld van de 12 apostelen waar ik al foto’s van gemaakt had en had staan kijken of ik daar een persoon met staf tussen zag staan maar niet gezien, toen wees hij daar de persoon met 4 Jacobs schelpen op zijn jas aan.

Buiten komend een beetje een tegenvaller het was weer gaan regenen, dan eerst maar een kop koffie drinken daarna regenpak aan en weer verder maar gelukkig was de regen snel voorbij en kon het pak weer uit.

Je kan je niet voorstellen hoe blij je je voelt als je remmen en bandenspanning weer optimaal zijn.

Vandaag stonden er al wel wat klimmentjes in de planning. Op een gegeven moment zag plots nog een fietsers gaan en aan de helm oranje te zien moest dat Willem zijn die ik ook in Tours had ontmoet, juist toen ik bij hem kwam stopte hij en ja het was Willem.

Na alle ervaringen en ontmoetingen uitgewisseld te hebben vertelde hij dat hij het wel behoorlijk pittig vond en dat hij besloten was om niet over de Col du Somport te gaan maar over de Roeland pas dat is korter.

Ik heb hem voorgesteld om samen te gaan zodat ik hem kon helpen met uit de wind rijden en proberen te motiveren. Dat hebben we ook gedaan en hielp hem wel maar hij bleef bij zijn standpunt om over de Roelandpas te gaan.

In het dorp Peyrehorade hebben we samen heerlijk een bordje met worst en kaas genuttigd en dat was gezellig. Op een gegeven moment kwam broer en zus ook langs rijden dus ook nog even een praatje. Nadat betaald hadden weer onderweg, na 11 km kwam de splitsing voor de roelandpas en de Col du Somport daar hebben we elkaar een hand gegeven en ieder zijns weg gegaan.

Ik ben om 15.30 uur aangekomen in Sauveterre en daar aangebeld bij een pelgrims onderkomen zeer simpel maar gaf at toch ook weer proberen. Vanavond krijg ik daar een maaltijd en morgen ontbijt voor € 20

Nu heerlijk buiten op het terras aan een vin rouge.

Morgen nog 40 km naar Oloron Ste Marie daar is het startpunt voor de klim naar de Col du Somport. Daar zal ik blijven en kijken of vrijdag een goeie dag is om naar boven te gaan.

Vandaag totaal 87.6 km gemiddeld 21.68 km p/u stijging 1219 m daling 1230 m.

Allemaal nog een gezellige avond en tot morgen.

Reacties

Reacties

Pig en Tineke

Top Jacob Willem,
Je blijft de uitdagingen aangaan, veel respect ervoor.
Vrijdag een hele zware dag, veel succes en probeer er toch een beetje
van te genieten.
Groeten PigenTineke.

Bea

Stoer hoor om toch gewoon de lange route te nemen en niet in de verleiding komen om te kiezen voor de korte weg en de gezelligheid. Even goed zitten kijken hoe de route gaat lopen. Ideaal hoor de pelgrimsroute op de tablet. Hier vandaag een zonnige dag. Morgen krijgen wij de regenbuien. Hopelijk alleen in het zuiden, dan blijft het hier droog. Benieuwd naar je ervaringen in het pelgrimsonderkomen. Lig je op een slaapzaal?

Tante Corrie en ome Henk

Wat was het weer leuk om te lezen ,wat maak je toch veel ook leuke dingen mee ,goed dat de remmen na ge keken zijn ,dat is hart nodig ,zeker vrijdag begrijp ik , fijn dat je zit te genieten van een wijntje ,nemen wij er vanavond ook een ,op jou , hoop dat je een goede nachtrust krijgt , en tot morgen , groetjes ook van ome Henk hè ???

Tante Riet

Dat ging weer goed je heb ook geluk dat je een fietse maker treft via de Fransman veel sterkte met het klimmen morgen. Lieve groeten tant Riet

Cor enRia vd Vlies

Jacob wij genieten van je leuke srukjes en vinden je een kanjer wensen je npg heel veel zon en vooral geluk toe !!! Grt Cor en Ria

Joop kortekaas

Hola Xacobeo.
Jouw verhalen beginnen al echte pelgrims verhalen te worden: onverwachte ontmoetingen,diepe gesprekken met onbekenden die je wellicht nooit meer ziet enzovoorts. Ga zo door en: westwaarts en hou vol! Ultrea y Susaeta
Joop

Rien Nieuwstraten

Hoi Jacob Willem, wat een bijzondere reis en ontmoetingen heb je. Dat je fiets nu wat bijgesteld moest worden lijkt me niet ongewoon. Zeker als je straks een flinke col en afdaling voor de boeg gaat krijgen. Ik hoop dat je er van kunt genieten, dat je loskomt van het leven van alle dag, dat je kan relativeren en misschien ook wat kan mediteren in de stilte van een ogenblik. Ik wens goede reisdagen toe. Je komt al weer aan een nieuwe landsgrens toe. Je doel komt dichterbij en ik hoop ook het andere tweede doel. Groeten ook van mijn zus Gerda die ik vandaag over je reis vertelde. Pas goed op in de cols!

Trudy Ooms

Bijzonder om op deze manier met je mee te reizen. Veel succes en ook de groeten van Hans.

Gerla

Wat een prachtig geschreven verhaal weer.
En kan me voorstellen dat je blij was dat je remmen weer goed zijn!
Dat vertrouwen moet je wel hebben als je aan het klimmen en aan het dalen bent!
Fijne dag nog en jij ook nog een gezellige avond!
Groetjes van ons!?

Wil

Alles in orde en al fietsend bekenden ontmoet, dat geeft je weer gezelligheid en bezoeken aan kerken, dat hoort er ook bij, mooie foto's. Wens je morgen weer een goeie fietstocht, sterkte alvast met de col. Welterusten voor straks. Groetjes, Wil.

Geert ter Beek

Ja dat wordt nog een hele col Jacob sterkte ermee. Heb vandaag een route in Kroatië gefietst over meestal grit en stenen moest nog aan je denken kreeg nog meer bewondering voor je. De rust en weer tot morgen.

Nelly de Voogd

Ha kanjer. Je moet ntuurlijk niet alleen goed voor jezelf zorgen ? ? ? en je fiets je fiets laten. Dat heb je nu gemerkt. Een beetje lief zijn zijn voor je byciclet.
Dank voor je weer mooie verhaal. Slaap lekker Jacob Willem en voor morgen gezond weer op en een fijne fietsdag. Heel benieuwd naar je verhaal van morgen. Treffen wij elkaar misschien zaterdag???? ?

Marjo

De Spaanse grens al in zicht! Je gaat echt lekker. En nu gaat het echte werk ook beginnen met de serieuze cols. Maar dat gaat je vast goed af na al die km die je al in je benen hebt. En je remmen doen het weer, ook wel een fijn vooruitzicht. Fijne korte dag morgen.

Helma

Weer gezellig Je belevingen gelezen. Vaste prik voor het slapen gaan. Wel te rusten en sterkte morgen bij het klimmen.

Johan

Super man succes met de beklimmingen in de komende dagen.

Mart mostert

Jacob het is nog een hele trap met het busje was het al mooi, ik ben toen een week in Biatitz geweest

piet en ria rietveld

toppie hoor veel succes bij de beklimming morgen en bedankt voor al die mooie verhalen

teun en hen

hoi hoi ..
wat een bijzonder verhaal weer en leuk ook al de mensen die je ontmoet top
nou ik zou zeggen klim ze .. en maak er weer een bijzondere dag van
toi toi

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!