Jacob Willem op reis naar Santiago de Compostela

9e reisdag

Vanmorgen 08.00 uur opgestaan dit was de eerste avond en nacht dat het niet geregend heeft. Ik heb wel geluk dat als het regent altijd is nadat ik de dag gefietst hebt, dus wat ‘s avonds en ‘s nachts valt kan zeker niet meer op de dag vallen.

Gisteren had ik niet goed voor mezelf gezorgd dat wil zeggen ik had geen brood vanmorgen alleen nog een stukje ontbijtkoek wat ik in Geraardsbergen meegekregen had, dus ik ben wel zuinig op mijn proviand. Na het ochtend ritueel van wassen scheren enzovoort de tent weer laten zakken en ingepakt. Ik kan jullie zeggen in het tempo dat ik dat doe zou voor mij een enkel jaar terug onvoorstelbaar zijn. 

Uiteindelijk was ik om 09.45 uur klaar en dacht toen ik blijf hier nog maar even wachten want Ton Kohlmeier van de Wos zou mij om 10.05 uur bellen om een interview af te nemen in zijn uitzending, alleen al het idee dat je op vrijdagavond door hem gebeld word of het goed is dat hij zondagmorgen weer zou bellen is wel bijzonder. Natuurlijk ben ik niet vreemd om met hem in zijn programma te spreken maar dan is het voor het koor en nu was het voor mij zelf. 

Het was 10.05 uur en hij belde een ieder die het interview gehoord heeft zal het wel gemerkt hebben wat het mij deed emotie!!, maar het is wel heel mooi en bijzonder dat dit allemaal gebeurd een stuk in de krant een interview op de radio. Na dat het klaar was heb ik nog wel even een minuut of 5 werk gehad om weer naar de realiteit te komen.

En toen fietsen naar de eerste de beste  boulagerie want daar hebben ze brood en heerlijke pain chocolade en pain raison en daarna naar de bar voor een grand café heerlijk sterk.

Na de consumptie op naar Orleans want dat was de bestemming voor vandaag zou niet zolang zijn ongeveer 80 km. De temperatuur was al lekker al een paar dagen geen vest meer aan gehad dus dat is goed want warmte gaat mij beter af dan kou brrrrr. Het zal een traject worden van lange stukken door akkerbouw gebieden maar ik vindt het wel heel prettig mooie wegen en vergezichten over die velden met graan en koolzaad alleen dat bloeit nog niet dat is jammer, en af en toe een dorp waar wel en barretje open is en waar ik dan soms een kop koffie neemt of een cola wat ik in jaren niet meer gedronken hebt vindt ik het nu wel lekker.

Door het dorp fietsend kwam over een brug van een riviertje en langs van me stond een mooi oud gebouwtje  op een schitterend plekje daar even gestopt en een paar foto,s genomen.

Even verder in Toury waren de marktmensen hun kramen aan het afbreken maar ik nog gauw naar een groenteboer of hij nog een paar bananen had maar nee dus kijken of er nog een stond en ja hoor 5 kramen verder die had zijn bananen nog niet in de auto. In deze plaats staat ook nog een St. Jacques kerk dus daar moet je even naar binnen en een paar foto,s maken. 

Daarna weer onderweg naar Orleans en Sjaak Orleans ligt aan de Loire dat je het maar even weet. Het aanrijden gaat erg relaxed en de kathedraal ligt zowat aan de rivier dus je fiets er heel eenvoudig heen, en waar er in Parijs voor alle bezienswaardigheden rijen van honderden mensen staan zie je hier maar hier en daar een paar mensen lopen heerlijk. Fiets vast gemaakt aan een fietsenrek en naar binnen bekijk bij de ingang had je al een receptie dus daar gevraagd voor een stempel en ja hoor bingo, daar waren trouwens ook nog 2 mannen die onderweg waren naar Santiago maar wel lopen, ik heb geprobeerd om een gesprek met hen te voeren maar volgens mij waren zij gehaast of ik weet niet wat dus dat ging als een kaarslicht uit dat gesprek. Het trouwens wel een Kathedraal van formaat die in Parijs niet zou misstaan ik vraag me soms wel eens af waar al dat geld voor de bouw van deze enorme gebouwen vandaan gekomen is.

Hierna naar de camping die ligt ongeveer 5 kilometer verderop en ook nog op route dus dat is lekker, maar daar aangekomen is hij gewoon helemaal gesloten, boekje raadplegen en 10 kilometer de andere kant op is er nog een eerst maar even gebeld en ja hoor hij is open en heeft een plek voor mij. Om 18.00 uur aangekomen schitterende camping municipal hartelijk ontvangst en een mooie plek en wat ook mooi is €9 sta geld dat is beter als dat hotel van 3 dagen terug.  

Kort voor de camping fietste ik 2 jongens voorbij ook met volle bepakking en toen ik op de camping bezig was om de tent op te zetten kwam 1 van hen naar me toe, het zijn 2 jongens uit Gotenburg zij zijn onderweg naar de Rivièra en gaan dan weer met de trein naar huis terug, hij was zeer geintresseerd in mijn fiets hij heeft ongeveer alle onderdelen bekeken en gevoeld hij werk namelijk bij een fietsenmaker in Zweden. 

Het was een emotioneel begin van de dag maar een heerlijke dag volgde het fietsen is zo prettig en dat komt ook natuurlijk omdat ik tot op heden perfect treft, het heeft trouwens vanavond gedreigd te gaan regen met onweer maar het is gelukkig over getrokken.

De totale afstand van 80 km is uiteindelijk geëindigd in 106 km, vandaag was een rustige klim dag 866 meter stijging en 875 meter dalen. Gemiddelde lag vandaag hoog 22.35 km p/u.

P.s.  Dit is wat ik al langer wil schrijven ik vind het geweldig wat jullie allemaal aan reactie op mijn blog geven, maar ik geef geen reactie,s terug want anders kom ik tijd te kort maar lees ze allemaal met veel plezier, het zelfde als jullie schrijven dat je naar maar blog uitkijkt zo kijk ik naar de reactie,s dank je wel allemaal daar voor.

Groeten welterusten voor straks tot morgen.

Reacties

Reacties

Ans

Top, geweldig wat een belevenissen, leuk hoe je alles beschrijft, slaap lekker xx.

Joop

Wat een pracht verhaal en ervaring Jacob Willem. Ik geniet hier van. Leuk ook dat ze een interview hebben afgenomen geweldig dat veel mensen mey je meeleven zo ook de media. Goede reis en tot morgen. Joop

Lida

Had van Cees Schalkoord gehoord dat je op de WOS kwam, maar helaas ik zat in de kerk! Niet zo'n mooie als jij natuurlijk iedere dag bezoekt!
Wel goed voor jezelf blijven zorgen met al die kracht inspanningen!
Morgen weer een fijne dag!

Tante riet

Wat een belevenis. Ik zit te wachten op je bericht zo ga ik met je meegeweldig Jacob

Bea

Zojuist je bericht weer gelezen en de uitzending even terug geluisterd. Nog een gesprek van een minuut of 10. Leuk om te horen. Kan me voorstellen dat het emotioneel is. Wat je zegt, het gast erg voorspoedig. Hopelijk ga je niet te snel anders moet ik mijn vakantie vervroegen. Slaap lekker voor straks en morgen weer een goede tocht toegewenst.

lien

jacob ik vind het geweldig wat je doet groetjeslien

Jacoline

Het bericht geluisterd. De emoties (ik dacht eerst zenuwen) waren inderdaad te horen. Maar dat was zoiezo wel te verwachten op zo een tocht. Je kan rustig nadenken op de fiets en tot inzichten komen.
Voortaan maar eerst langs een bakker hoor tussendoor voor je ontbijtje en wat tussendoortjes. Anders kan je de berg niet meer op.
Veel liefs Jacoline.

Corrie Verwaal

Geniet dagelijks van je verhalen en schitterende foto's , wat fijn om zo met je mee te mogen reizen .

Marjo

Wat leuk een interview op de WOS! Je houdt het schrijven ook nog strak bij. Ben benieuwd of er een (pelgrim)moment komt dat je even geen zin hebt om te schrijven ;). Mooie dag weer morgen! Hoe gaat het trouwens met je nieuwe bril? Geen problemen meer met je zicht?

teun en hen

hoi hoi
nou dat je emotioneel raakt dat geloof ik.je doet veel indrukken op .
en veel mooie vergezichten .
en geen bakker meer voor bij rijden .
nou weer veel plezier en toi toi ....

Riny

Hoi Jacob,
Het interview met Ton Kolmeijer gehoord en je reisverhalen lees ik met veel plezier. Prachtig om zo door Frankrijk te fietsen. . . . . . . .

Elma

Goedemorgen,
Weer met veel plezier je reisverslag gelezen.
Als ik het zo lees zijn de goede voorbereidingen het halve werk.
Je komt zo goed beslagen ten ijs, o nee fiets, volgens mij ben je van alle gemakken voorzien.
Als je schrijft vandaag maar een klein stukje 80 km , ha ha ik vind het van Ammerstol naar Schoonhoven al ver (5 km)
Maar jij draait je hand voor een kilometertje of 100 niet om.
Goede reis vandaag en tot het volgende blog.

Maria

Erg leuk zondagochtend met Ton om het gesprek te horen, en iedere dag je verhaal fijn dat je dat met ons wilt delen, zo beleven wij ook de mooie tocht, weer een goede week gewenst, Gr Maria

ToonHai

hai Jacob- Willem, ik volg je reis iedere dag. Ik ben wel een beetje jaloers op je omschreven ontbijt. Ik kan me de smaak nog herinneren van jaaaaren geleden in de Cevennes waar ik iedere morgen een heerlijk kaasbroodje nuttigde. Nooit ergens anders zo lekker meegemaakt. Veel plezier en geniet van alle indrukken

Marianne

Wat zie jij een mooie kerken en kathedralen.Inderdaad waar betalen ze het onderhoud van?Als je thuis komt moet je een boek schrijven.
Dan zie we je misschien op de T.V. bij Max.
Weer een fijne tocht toegewenst.

Cor en ria vd Vlies

Jacob Willem
WIj vinden je een kanjer en genieten iedere dag van je verslag
Ga zo door !! wensen je het allerbeste toe
Groetjes van Cor en Ria.

Greetje Looman, Maassluis

Hallo Jacob Willem,
Net je verslag gelezen. Op weg naar Santiago de Compostella, de camino.
Heel veel plezier onderweg en ik zal je af en toe volgen.
Met groet,
Greetje

Rita van den Boom

Ga zo even kijken of ik je verhaal van de WOS op uitzending gemist kan horen.Weer een fijne dag en tot. Groetjes

Rita

Net het interview gehoord,prachtig ook om te horen hoe je alles beleefd.

Geert ter Beek

Gaat super met je Jacob als ik alles zo lees. Lijkt me heerlijk die vrijheid zo. Geniet elke dag weer van je verslag. Nog veel veilige km. En bon route.

nico.l

Jeetje Jacob, goed bezig man, ook ik lees je verhalen met plezier volgens mij ga je als een speer, maar, niet te hard gaan anders ben je er veelste snel, het zwaarste moet denk ik nog komen, dus geniet hier maar heel veel van, slaap lekker en morgen weer een mooie dag.

Ton en Sonja

Ha Jacob Willem ik ga woensdag met plant naar Orleans jammer dat je daar dan alweer voorbij bent. mocht je last hebben van heimwee zet ik je vrijdag weer thuis af maar aan je verhalen te merken geloof ik daar niks van succes verder

Joop kortekaas

Hola Xacobeo-Guillermo, como usted?
Alles goed jongen? Je gaat lekker en je bent relaxed. Het is goed dat je niet gehaast bent en de tijd neemt om alles op te nemen. Je tent netjes droog opvouwen klinkt goed. Je nadert een mooie streek in Frankrijk. Ik ben verschillende keren in de Dordogne geweest en het eten daar is buitengewoon. Ik wens je nog veel gezonde kilometers en pas goed op jezelf. Je collega (voet) pelgrim Joop

Sjaak

Mooi verhaal Jacob en ik merk wel dat je nog scherp ben dus je ligt op koers ga zo door en welterusten .en je weet het morgen gezond weer op zou Sonja zeggen.

Petra

Hoi Jacob Willem.
Leuk om je berichten te lezen.
Ik kan ze jammer genoeg niet iedere dag lezen omdat ik hier in Marokko niet overal goede Wifi heb.
Goede reis verder. Ik hoop voor je dat het zo spoedig mag blijven verlopen.
Groetjes Petra

Mart

ja ik ben er met mijn busje geweest om dat camping dich was heb ik onder een brug liggen slapen het was een beetje eng maar als dan de kikkers hoor kwaken dan puurnatuur.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!