Jacob Willem op reis naar Santiago de Compostela

41e reisdag

Na een enerverende dag gisterengezellig met z’n drietjes gegeten en om 10.30 uur bed.

Vanmorgen 06.45 uur opgestaan om het laatste traject van 120 km te rijden. Het ontbijt in het hotel is om 08.30 uur dus kreeg ik een zakje met wat cakejes en een pakje sinaasappelsap en yoghurt mee.

Om 07.30 uur zat ik op de fiets de temperatuur was 13 Gr dus niet erg warm, maar omdat ik eigenlijk direct met klimmen begon was het vest na 45 minuten al in de tas verdwenen.

Na een uurtje even een kop koffie gedronken en inmiddels ook al een stempel rijker. Ik had al een klim gehad van 6 km van 8 % maar daar bleef het vandaag nietbij, het was de hele dag op en neer met allemaal beste stijging percentages.

Marian en Bea die zouden ergens op de route staan zodat we met elkaar wat konden eten, uiteindelijk hebben we 20 km voor finistere elkaar ontmoet, toen had ik er al 100 km op zitten dus een best bord spaghetti ging er wel in.

Na de lunch de laatste kilometers naar Cabo Finistere, het was zowat alleen maar klimmen maar om 15.30 uur was ik boven en gaf me wel een heel bijzonder gevoel.

Marian en Bea stonden te filmen en foto’s te nemen. Mijn reactie was ook behoorlijk want ik had het gevoel dat ik echt iets gepresteerd had.

Na allerlei mensen gesproken te hebben en nog wat foto’s te hebben gemaakt hebben we een fles champagne open gemaakt en met gedrieën deze fles zowat opgemaakt. Daarna nog even zitten op de rotsen en de reis eens even de revue te laten passeren zijn we naar ons hotel gegaan.

Aangekomen in het hotel eerst even onder de douche, dit was wel heerlijk want zweten van de inspanning met een lage buiten temperatuur daar word het lichaam toch wel koel van. lekker een warme douche daarna het dorp verkennen en een grote bier nuttigen.

Vanavond aan de haven heerlijk gegeten en daarna naar het hotel terug.

Dit is het einde van een wel heel bijzondere reis waarvan ik met ontzettend veel genoegen op terug kijk. Ik vind het geweldig wat jullie allemaal aan reactie achter gelaten hebben, ik vond het iedere dag weer leuk om de blog te schrijven en daarna de reacties te lezen.

Ook de aandacht die ik heb mogen ontvangen door het stuk in de Maassluise krant en van Ton Kolhmeijer van de WOS.

Alle hartelijk dank.

Vandaag gereden 120 km gemiddeld 21.38 km p/ u stijging 2130 m daling 2193 m.

Groeten van een pelgrim.

40e reisdag

Vanmorgen om 07.30 uur opgestaan en daarna aan het ontbijt.

Deze dag staat in het teken van de mis die om 12.00 uur gegeven word in de kathedraal.

Hier zullen we met 5 Hollands fietsende pelgrims aanwezig zijn en 2 wandelaars en natuurlijk Marain en Bea.

We zijn al om 09.30 uur in de richting van de kathedraal gelopen want er word verteld dat er soms rijen voor de deur staan om binnen te komen.

Wij waren om 10.00 uur binnen en zijn toen naar het altaar gegaan daar kan je achterlangs lopen en Jacobs even aanraken. Na deze ceremonie zijn we naar de plaats gegaan waar de pelgrims plaats kunnen nemen, daar zaten we dan ook al om 10.30 uur deze even geduld hebben voordat de dienst begint.

We zaten met z’n zevenen bij elkaar op rij en 2 en 3 dus mooi voorin om alles goed te kunnen beleven. Het is altijd spannend of ze het wierook vat door de kerk laten slingeren en wij hadden geluk want dat gebeurde aan het einde van de eucharistie viering.

Wat een sensatie als ze dat beginnen en het is nog spectaculairder als hij dan echt van de ene naar de andere kant door de kerk gaat.

Na deze dienst nog even met z’n alle op de foto en toen afscheid van elkaar genomen, wat een super groep was dit allemaal op ons zelf maar iedere keer weer bij elkaar tot op het laatste moment.

Ik ben ook heel dankbaar dat ik deze mensen heb mogen ontmoeten.

Vanavond met z’n drietjes wezen eten en nu weer op de kamer en na de blog onder de wol want morgen wacht nog een pittig ritje.

Welterusten en tot morgen.

39e reisdag

Gisterenavond weer gezellig voor de laatste keer met z’n vijven gegeten in de plaats Arzua hier hadden we onze laatste nacht op de route naar Santiago de Compostela. Vanmorgen om 08.45 uur vertrokken met nog 47 km voor de boeg, ik was ongeveer een uur aan het fietsen toen ik Marcel zag gaan met zijn oranje shirt en een eindje daarvoor stond Ludger aan de kant vogels te spotten. Nadat we goede morgen gezegd hebben zijn we verder gegaan op zoek naar een koffie tent maar tervergeefs want tot 5 km voor Santiago was er niets. Ik heb zelf een koffie genomen voor Santiago maar heb daar de 2 mannen niet meer gezien.

Het binnen rijden van Santiago is nog wel een dingetje want je krijgt de ene na de andere klim voor je kiezen. Marian en Bea waren ook kort voor Santiago dus heb ik met hun afgesproken dat ik eerst naar het pelgrims bureau zou gaan om mijn Compostella te halen, hier was ik om 11.45 uur en er stond een rijtje wachtende uiteindelijk was ik met een uur aan de beurt en werden mijn 3 credencial gecontroleerd en afgestempeld en ontving ik het Compostella certificaat.

Inmiddels waren Guus en Kees ook in de rij aangeschoven en ben ik naar het plein van de kathedraal gegaan alwaar Marian en Bea op me stonden te wachten, zij appte al dat ze de andere fietsers al hadden ontmoet want inmiddels waren Els en Thijs en Marcel en Ludger ook aangekomen. Na de eerste ontmoeting en elkaar gefeliciteerd te hebben zijn we gezamenlijk naar het bureau van de lage landen gegaan dit is een kantoor waar het Nederlandse Jacobs genootschap gevestigd is, hier hebben we met 8 fietsers en 2 wandelaars en 2 supporters koffie gedronken en de laatste stempel gescoord.

Nadat we afgesproken hadden dat we morgen om 11.00 uur bij de kathedraal zullen zijn om de mis mee te maken is een ieder weer zijns weeg gegaan.

Wij zijn met z’n drietjes eerst heerlijk gaan eten en daarna naar ons hotel alwaar we de komende 2 nachten zullen verblijven, morgen Santiago verkennen en donderdag het laatste gedeelte van de camino fietsen naar Finistere.

Het was best een emotioneel moment bij het zien en verwelkomen van Marian en Bea, maar ook met de andere pelgrims waar ik toch veel mee opgetrokken heb.

Vanavond gaan we de stad nog in want om 22.00 uur hebben ze muziek op het plein voor de kerk.

Vandaag gereden 47.1 km gemiddeld 18.06 km p/u stijging 931 m daling 1158 m.

Totaal tot Santiago 2735 km en 140 uur gefietst.

Groetjes en tot donderdag.

38e reisdag

Gisterenavond gezellig met de 5 Hollandse fietsers gegeten en om 10.30 uur naar onze slaapplaats. Bij mij lag de hele slaapzaal 12 personen vol maar was super rustig en heb een goeie nacht gemaakt.

Vanmorgen 06.15 uur opgestaan en het ochtend ritueel gemaakt om 07.15 uur aan het ontbijt, het ontbijt in spanje stelt niet zo veel voor maar je hebt toch wat binnen. Om 07.40 uur had ik heel de boel klaar voor vertrek toen Guus en Kees binnen stapten voor een ontbijt bij de Albergue waar ik geslapen had, nog even een praatje met hun gemaakt en ben daarna vertrokken.

Gelijk na het uit rijden van het dorp begon de klim van 12 km en zelfs 1 km van 10%, na deze beklimming volgende er nog regelmatig heuvels van 7-8 en 9 % van 1 tot 5 km dus het betekende up en down.

Op een gegeven moment zag ik voor me Ludger staan met z’n verrekijker want hij is vogelaar en die was vogeltje 110 aan het spotten. Samen naar een volgend plaatsje gereden waar zijn maat Marcel op hem stond te wachten daar koffie gedronken en toen waar daar zaten reden kees en Guus ook voorbij. Dit is wel wat er gebeurd als een ieder in de zelfde plaatsen overnacht dan kom je elkaar telkens weer tegen.

We fietsten vanmorgen door een mooi gebied maar vanmiddag hebben we hele stukken over de provinciale weg gefietst en dat is minder interessant.

Omdat ze weer hoeg temperaturen aangaven waren we alle vanmorgen optijd vertrokken maar de temperatuur is vandaag zeker niet boven de 22 gr geweest, doordat je best veel moest klimmen hoefden het vets niet aan maar met dalen was het gewon fris.

Vanmiddag om 13.30 uur in de Albergue The Way aangekomen met een bijzonder vriendelijk dame aan de receptie, toen zij mij vroeg waar ik mijn reis begonnen was zij ze nee niet waar je vandaan komt maar waar je gestart ben toen ik dus voor de 2e keer zij van uit Rotterdam keek ze me aan en begon ze ongeveer te juichen.

Vanavond ben ik wederom met de 5 fietsers wezen eten en gelijk de wedstrijd spanje marocco gekeken.

Morgen heb ik nog 45 km voor aankomst in Santiago daar ga ik Marian en Bea ontmoeten, wij zullen daar 2 nachten verblijven en donderdag wil ik de laatste 120 km naar Finistere fietsen dat is het absolute 0 punt van de camino.

Vandaag gefietst 57.5 km gemiddeld 16.61 km p/u stijging 1160 m daling 1176 m.

Het is laat maar alle welterusten en tot morgen.

37e reisdag

Gisterenavond heerlijk gegeten en voetbal gekeken met 5 Hollandse fietsende mannen, deze heb ik zo in de loop van de weken regelmatig ontmoet en gesproken, ook Els en Thijs waren in dit dorp maar zij hebben vanmiddag al gegeten dus die hadden andere plannen.

Na de wedstrijd ging ieder weer zijns weegs, om 22.00 uur te bed vannacht aardig geslapen en om 06.15 uur opgestaan en ontbijt gemaakt. Om 07.45 uur zat ik op de fiets met een temperatuur van 18 gr. Na een Paar km kwam de eerste klim van 9%. In Samos heb een stempel gescoord want vanaf Triacastela dit is de plaats waar ik de afgelopen nacht verbleef moet je minimaal 2 stempels per dag hebben om je Compostella te krijgen in Santiago. Om 09.00 uur vriend Sjaak gebeld om hem te feliciteren met zijn verjaardag, toen ik daar mee bezig was kwamen Els en Thijs ook aan gefietst samen zijn we naar Sarria gefietst en daar hebben we koffie met een stuk cake genuttigd en een stempel in het credencial.

Om 10.05 uur had ik een afspraak met Ton Kohlmeijer van de WOS voor het 6e interview hierop heb ik gewacht in de bar en Els en Thijs zijn eerder vertrokken. Na het interview weer verder het dorp uit toen wachten me een klim van 5 km met 7% om er daarna nog een te krijgen van 2 km met 8%.

Na een half uurtje gefietst te hebben reed ik Els en Thijs weer achterop en daarvoor reden Ludger en Marcel, mijn snelheid lag hoger dus fietste hen voorbij. Nadat de klimmen gedaan waren kwam er een hele mooie afdaling van 3 km over een zeer goede weg dus kan je hem lekker laten gaan.

Beneden aankomend kijk je op een stuwmeer waaraan het dorp ligt waar ik de nacht zal doorbrengen, over het meer ligt een brug nar het dorp en dan nog even naar boven fietsen want dat dorp hebben ze vroeger moeten verplaatsen naar een hoger gelegen gebied omdat het meer anders dit dorp zou hebben verzwolgen.

Hier heb ik Albergue gezocht en om 12.00 uur ingecheckt, zit nu in een heel lief klein onderkomen met totaal 14 slaapplaatsen met een leuk binnen tuintje. De temperatuur is vanmiddag opgelopen naar 33 gr dus dan is het wel lekker als je vroeg klaar ben met fietsen. Morgen maar weer optijd weg om weer rond het middag uur op de bestemming aan te komen, want ook morgen wachten er ons nog een paar leuke klimmetjes.

Totaal gereden 47 km gemiddeld 19.72 km p/u stijging 837 m daling 1110 m.

Gezellige avond allemaal tot morgen.

36e reisdag

Gisterenavond op de plaza de Mayor gegeten met Kees en Guus deze mannen had ik ook al een paar onderweg ontmoet en het was erg gezellig. Om 21.00 uur terug naar de Albergue en nog even wat foto’s gemaakt van het gebouw want het is volgens mij een oud klooster waar nu een Albergue en een hostel in zit.

De zaal had 5 bedden en er waren er 4 bezet de nacht was heerlijk rustig geen snurkers. Omdat ze toch wel behoorlijke temperaturen opgeven en dat er vandaag flink geklommen moet worden vroeg uit de veren.

Na een ontbijt genuttigd te hebben om 07.40 uur op de fiets met een temperatuur van 16 gr en dat is heerlijk als je moet klimmen. De omgeving waar doorheen gefietst moet worden is schitterend veel beschutting van de bomen. Na het dorp gelijk een klim van 7% en direct er achteraan een van 1 km met 8-9%, na 5 km een klim van 3 km met 7-9 % tot een hoogte van 1300 m daarna nog een paar niet zo lang maar wel 8 en 9% naar een hoogte van 1335 m.

Op het hoogste punt even wat drinken en daar zat een fietser het bleek een Hollander te zijn en hij was op de weg terug vanaf Santiago naar Holland. De man was nu voor de 4e keer naar Santiago geweest maar zij wel dat dit zijn laatste keer was. Op een gegeven moment reden Ludger en Marcel voorbij en die zagen mij zitten en schoven toen ook nog even aan.

Na deze pitstop weer verder maar nu was het alleen dalen 12 km en het is een mooie provinciale weg dus dat gaat heerlijk naar beneden met een snelheid van rond de 50 km schiet dit wel lekker op. Om 14.00 uur was ik in Triacastela en dat is ook de plaats waar mijn overnachting zal plaats vinden.

Even rond gekeken en uiteindelijk in Albergue Xacobeo ingecheckt kamer van 9 bedden maar wel met lakens dus vannacht geen eigen slaapzak nodig.

Het laatste stuk is nog wel pittig want het blijf klimmen en dalen maar zoals dat nu gaat is het geen probleem. Ik ben nu 150 km voor Santiago en mag niet voor dinsdag aankomen dus het worden nog 2 overnachting voor Santiago.

Vanavond even lekker eten en morgen weer vrolijk verder, als het goed is ben ik morgen ook weer te horen op de WOS de juiste tijd weet ik nog niet.

Aantal gereden kilometers 57.3 km gemiddeld 16.31 km p/u stijging 1209 m daling 1085 m.

Allemaal een fijne avond gewenst tot morgen

35e reisdag

Gisteren na de douche en het wassen van de fietskleding heerlijk buiten onder de parasol een biertje gedronken en daarna mijn blog geschreven. Na het eten de wedstrijd Argentinië - creatie gekeken en toen heerlijk naar bed.

Tijdens het eten werd de lucht donker en in de verte onweerde het en even later begon het te regen, nadat ik een uurtje in bed lag werd ik wakker van de regen want er viel zoveel ongelofelijk.

Vanmorgen om 06.45 uur opgestaan na het ochtend ritueel en ontbijt zat ik om 08.10 uur op de fiets met het idee dat ik wel 2 uur werk zou hebben om bij Cruz de Ferro aan te komen. Dit bleek niet zo te zijn want met en uur was ik boven en vond de klim geen extreem gebeuren. Het moment dat je dan boven komt geeft wel een goed gevoel en ik had het geluk dat het heel rustig was, aan een Ierse wandelaar gevraagd of hij een paar foto’s wilde maken en dat is natuurlijk geen probleem. Daarna heb ik de steentjes die ik van huis had meegebracht op een mooi plekje bij het kruis gelegd, omdat moment was ik helemaal alleen en kon ik mijn eigen hart en gevoel volgen.

Na nog een beetje rond gekeken te hebben en nog wat foto’s ben ik aan de daling begonnen eerst een stuk dalen en daarna weer klimmen naar 1500 meter. Na een stukje gereden te hebben stond er aan de rechterkant een houten barak met er om heen allerlei borden vlagen en allerlei andere zaken daar even gestopt een kop koffie gedronken en wat foto’s gemaakt.

Daarna begon de echte afdaling 20 km met haarspeld bochten de weg is niets zo goed dus goed opletten met de oneffenheden veel remmen maar het ging wel lekker. Onderweg nog een paar keer gestopt en een vriendelijke Braziliaan bood aan een een paar foto’s te maken en dat pak ik natuurlijk gelijk aan.

Het dorp Ringo de Ambros is een heel mooi plaatsje met een mooie Romaanse brug. Daarna ging het verder naar Ponferrada een behoorlijke plaats met industrie maar wel een leuk oud centrum, daar wat gegeten want het was 12 uur en de voeding die ik vanmorgen en onderweg genuttigd had was wel verdwenen.

Na Ponferrada is het nog 25 km naar Villafranca del Bierzo met nog wel een paar klimmen van 7%, met een temperatuur inmiddels gestegen naar een 30 gr is het belangrijk om de snelheid te reduceren. Onderweg weg nog een paar stempels gescoord te hebben ben ik om 15.00 uur in Villafranca aangekomen en een Albergue opgezocht.

Na een heerlijke douche en de fietsbroek gewassen te hebben heerlijk aan een biertje en schrijf mijn blog.

Het was weer een fantastische dag met mooi weer en een schitterende natuur. Nadat ik de laatste week constant op een hoogte van rond de 800 m gezeten heb ben ik nu gedaald naar 450 m.

Vandaag gereden 63.7 km gemiddeld 17.52 km p/u stijging 1050 m daling 1654 m.

Allemaal weer een fijne gezellige avond gewenst tot morgen.

34e reisdag

Gisterenavond na het eten zijn we met z’n viertjes voetbal gaan kijken Spanje - Iran op een plein met allemaal locals, dat is wel een mooie ervaring met al die voetbal gekken en ja als er dan een doelpunt valt is het spul los.

Na de wedstrijd direct terug naar de hostel want ik wilde vanochtend op tijd vertrekken i.v.m. De warmte. Onze Pim de wandelaar ging nog even op stap want hij had nog een extra dag in de hostel geboekt dus had geen haast.

Vanmorgen om 06.30 uur de wekker eerst even een douche genomen en daarna ontbijt met Els en Thijs. Om 08.10 uur zaten we op de fiets en zijn met z’n drietjes de stad uit gereden totdat we weer op de route waren daar heb ik Els en Thijs gedag gezegd om weer alleen door te gaan. Toen ik hen een hand gaf reden er 2 fietsers (mannen) voorbij en die groeten ook, toen ik naast hun kwam zag ik dat dit de heren waren die ik Frankrijk gesproken had waarvan er een ziek was dus zij waren toen al een dag of 3 in een hotel.

Bij navraag hoe of het nu was bevestigden hij dat alles weer in orde was, na even met hun gesproken te hebben weer verder want alleen ga je sneller dan met z’n tweetjes.

Om 12.00 uur aangekomen in Astorga daar eerst een stempel gehaald in de Albergue en gelijk wat gedronken en gegeten en het stadje verkend. Het stadje heeft ook een kathedraal en daar ben ik ook wezen kijken en de audio guide weer in het Nederlands daar kunnen ze in de rest van Europa nog wat van leren.

Bij het vertrekken in Astorga was de temperatuur lekker gestegen naar 27 gr. dat betekend dat er gereduceerder getrapt moet worden op de pedalen, want er moest vandaar uit ook al en beetje geklommen worden met percentages van 3 tot 7% maar het ging heerlijk.

Om 15.00 uur aan gekomen bij een hostel in Rabanal hier verblijf ik vannacht om morgen de laatste 10 km naar de top van de Montes de Leon te maken, en dan bij Cruz de Ferro je gedachten te laten gaan en de meegebrachte steentjes achter te laten. Dit punt is voor mij ook wel een mijlpaal op mijn reis .

Het aantal kilometers begint nu wel aardig te slikken want van hier uit is het nog 260 km naar Santiago, hier mag ik nog 4-5 dagen over doen want Marian en Bea zijn vanmorgen vertrokken uit Maassluis om mij in Santiago een dinsdag te kunnen begroeten.

Vandaag 83 km gereden gemiddeld 17.52 km p/u stijging 725 m daling 430 m.

Allemaal weer een fijne avond tot morgen.