Jacob Willem op reis naar Santiago de Compostela

25e reisdag

Vanmorgen 07.30 uur opgestaan na een heerlijke nachtrust, in m’n bed dacht ik al te horen dat het regende dus maar eens een blik naar buiten werpen en ja het regend.

Na alle basis zaken zo ‘s morgens van wassen scheren tassen pakken en ontbijten, zat ik om 09.00 uur in regenkleding op de fiets. Het was een trieste dag met donkere luchten en veel klimmen en weinig dalen.

De regenkleding functioneerde gelukkig goed dus ik blijf wel droog en mede doordat ik van Mariëtte haar overschoenen te leen heb gekregen zijn ook de schoenen en sokken heerlijk droog geblijven, Mariëtte bedankt daarvoor.

Na 2.5 uur fietsen was het even droog dus tijd om een beetje voeding te nemen, ik heb nog een stokbrood van gisteren en leverpastei van Mariëtte een banaan en een ei dan heb je toch weer een maal.

Daarna weer doortrappen na een uurtje passeerde ik een bar daar maar even een kop koffie drinken en een beetje opwarmen, want de temperatuur was niet hoog en dan worden de spieren wel wat stijf.

Na de koffie een 10 minuten fietsen naar een dorpje daar staat ook nog een camino kerk en ernaast is een woonhuis waar je informatie en een stempel kan halen, daar aangekomen kerk dicht en geen informatie beetje rond gelopen en nog aangebeld bij een woning maar geen positief resultaat.

Dan maar weer verder en na 1 km was er een afslag naar een kapel daar even heen gefietst en daar was wel een mogelijkheid van een stempel met een heel mooi kapelletje.

Aangekomen in Puenta la Reina kom je direct al langs een pelgrims Albergue daar naar binnen voor een stempel en gescoord, voor € 5 kan je daar overnachten maar dan lig je wel op een zaal met een x aantal mensen. Op zich vind ik dat niet erg als het moet maar als ik een andere optie heb dan prefereer ik dat wel.

In het boekje stond dat er aan de andere kant van het dorp een particuliere Albergue is dus ben daar naar toe gegaan om te kijken, hier hebben ze ook kamers met een stapelbed die je ook allleen kan hebben.

Ik heb dus een eigen kamer dat is wel zo fijn toch een beetje privecie, na dat ik gedoucht heb even heerlijk op bed gelegen. Daarna terug gefietst naar het dorp om even rond te neuzen en ik wilde ook douchecel kopen want het busje wat ik heb is bijna leeg.

Toen ik de berg naar beneden fietsten kwam ik Els en Thijs weer tegen zij gaan naar de camping bij de Albergue, wij zullen later nog een biertje samen drinken spraken we af.

In het dorp staat een Santiago kerk dus naar binnen, als je binnen komt weet je niet wat je ziet wat een weelde, na een aantal foto’s gemaakt te hebben een kaarsje aangestoken bij het beeld van Jacobus, bij de uitgang zat een dame die je een mooi pelgrims stempel in je credencial geeft.

Bij terugkomst bij de Albergue een biertje genomen en alvast begonnen met de blog tot dat Els en Thijs binnen kwamen daarmee heerlijk en uurtje zitten praten met een versnapering.

Om 19.00 uur werd de tafel gedekt voor de pelgrims maaltijd dus zijn Els en Thijs vertrokken naar de tent, ik ben aangeschoven bij de mede pelgrims naast mij zat een man uit Japan en tegenover en naast mij 4 Italianen, daarmee heb ik heerlijk zitten praten Italiaans en Engels wat een bijzondere wereld .

Ik heb het gevoel dat ik nu in de wereld van de pelgrims gekomen ben, je ziet en ontmoet nu ineens zoveel mensen en ik voel me er echt super relaxed in. Het is niet moeilijk om een kontakt te leggen je hoeft alleen maar een opening te maken en de rest gaat vanzelf heerlijk.

De aantallen kilometers gaan nu wel omlaag mede door de tijd die ik nog heb en de hoogte verschillen hier in spanje want je blijft echt op en neer gaan dus het gemiddelde gaat ook naar beneden.

Morgen is het volgens de berichten een stuk beter weer dan vandaag dus we gaan het wel zien.

Vandaag totaal gereden 55.6 km gemiddeld 19.2 km p/u stijging 670 m daling 723 m.

Groetjes allemaal tot morgen.

24e reisdag

Vannacht nog een keer heerlijk geslapen in het hotel in Jaca, we konden om 07.30 uur ontbijten inplaats van 08.00 uur. Dit was wel fijn want Mariëtte had om 08.30 uur de bus naar Barcelona.

Nadat we klaar waren met het ontbijt hebben we na ruim 3 dagen afscheid van elkaar genomen.

Ik zat om 08.45 uur op de fiets met een mooie lucht wel een beetje fris het was slechts 9 gr maar dat is beter dan regen. Het ging vandaag veel over de provinciale weg maar het verkeer valt mee dus dan fietst het wel lekker. Na een uurtje kon het vest uit de zon die kwam er al aardig doorheen, het gebied waardoor je fietst is een schitterende bergachtige streek, dus af en toe moest er ook geklommen worden maar daarna ga je ook weer naar beneden dus dat compenseerde veel.

Aangezien ik mijn campeerspullen met Nelly en Jacques mee terug gegeven hebt moet ik nu kijken naar refugo’s of hostels. Om 11.00 kwam ik een dorpje binnen rijden en zag een 2 tal fietsers op en muurtje zitten en naarmate ik dichterbij kwam zag ik dat het Els en Thijs wel eens konden zijn, toen zowat bij hun was riep de vrouw ben jij dat Jacob dus toen was het duidelijk. Deze 2 mensen ben ik vorige week 3 maal op de camping tegen gekomen en dan na zowat een week ontmoet je elkaar weer.

Na alles weer even bijgepraat te hebben heb ik hun gevraagd hoever ze vandaag wilden gaan, zij hadden het plan om in het dorp op zo’n uur rijden te gaan eten dus heb ik gevraagd of het goed was dat ik met hun meeging.

Toen wij weer onderweg waren kwam er een dikke zwarte wolk aan en kon je zien dat er een beste bui uit viel, ik had dat al even aan zitten kijken en melden dat ik mijn regenpak alvast aan wilde trekken. We hadden het aan en daar was hij dan een giga bui maar na 10 minuten werd het alweer wat beter en toen we in het dorp aan kwamen was het weer droog.

We hebben een menu de dia besteld en daarvan heerlijk gegeten, je kan het niet begrijpen want voor € 12 krijg je een voor/hoofd en een nagerecht inclusief wijn en koffie.

Thijs melden dat we vanmiddag door een kloof zouden rijden en hij hoopte dat het weer goed zou zijn aangezien het zo sensationeel mooie is en als het regent mis je de helft.

Na een stuk over een gravel pad gereden te hebben kwamen we bij een tunnel en dat wist Thijs ook dat het pik donker in die tunnel is dus moesten de lichten aan op de fiets. Na de tunnel stonden we in de kloof nou hij had niets overdreven het is schitterend met allemaal vale gieren die op de thermiek door de kloof scheren. We hebben daar volop foto,s gemaakt en een heel stuk gelopen om allles goed in je op te kunnen nemen.

Na de kloof nog 2 km naar de camping waar hun wilde overnachten en in het boekje stond er ook bij dat ze ook huisjes hadden dus ben ik mee gegaan want misschien kon ik daar ook wel overnachten. Aangekomen op de camping eerst even kijken wat zo’n slaapplaats kost, maar dat was niet voor mijn budget dus ben ik verder gegaan naar het dorp zelf en daar heb ik een hotelletje voor een redelijke prijs.

Na 2 rustdagen was ik weer blij Verder te kunnen en heb dan ook een heerlijk dag gehad.

Totaal gereden km 89,7 km gemiddeld 20.89 km p/u 1137 m stijging en 1463 m daling.

Ik wens jullie allemaal een fijne gezellige avond tot morgen.

23e Reisdag

Na een gezellige avond gisteren vanmorgen om 07.00 uur opgestaan omdat Nelly en Jacques om 08.00 uur wilden ontbijten om op tijd weer te vertrekken.

Nadat we de auto uit de parkeergarage van het hotel gehaald te hebben de bagage wat wij wilden meegeven ingeladen.

En dan komt toch het moment van afscheid nemen er weer aan.

Nadat Nelly en Jacques weg waren zijn we samen maar even naar het stadje gelopen wat rond gelopen, een kop koffie gedronken en wat boodschappen gedaan alvast voor morgen.

Het weer is triest enorme buien maar dit was de voorspelling en ook de reden dat ik voor 3 overnachting geboekt hebt.

Vanavond nog een keer samen uit eten en dan een goeie nacht maken om morgen weer onroute te gaan.

Allemaal een prettige avond en tot morgen.

22e reisdag

Hallo allemaal hier uit het wisselvallige Jaca temperatuur is goed maar zon opgevolgd door bewolking en zo af en toe een buitje.

Vanmorgen om 07.15 uur opgestaan het ritme zit er nog wel een beetje in maar lekker rustig al mijn dingen gedaan om om 09.00 uur het ontbijt te doen.

Na het ontbijt ben ik even de tassen aan het om pakken gegaan omdat Nelly en Jacques een gedeelte van mijn bagage mee terug nemen naar Holland. Er is namelijk in Spanje meer dan voldoende mogelijkheid om een slaapplaats te vinden en campings is moeilijker daarom heb ik gezin om die spullen allemaal mee te slepen.

Daarna ben ik samen met Mariëtte naar de citadel geweest en daar een rondleiding gehad, het is keurig netjes verzorgd en het was er erg rustig dus op het gemak rond kijken.

Na de Citadel maar even wat drinken en uiteindelijk ook maar gegeten want het was inmiddels wel al middag geworden.

Nelly en Jacques hebben geappt dat ze er ongeveer 14.30 uur zouden zijn en dat klopte aardig. Na de ontmoeting zijn we naar een terras gegaan om de belevenissen uit te wisselen, ik moet zeggen dat bracht wel wat emoties te weeg. Na een 1,5 uur zijn we terug gegaan naar het hotel zodat Nelly en Jacques even hun kamer konden betreden.

Straks gaan we met z,n viertjes eten en maken we er hopelijk een gezellige avond van.

Dit was voor vandaag alle een fijne avond en tot morgen.

21e reisdag

Gisterenavond met Mariette afgesproken om 07.00 uur op te staan, is was Er 06.45 uur uit wassen scheren zoals iedere dag weer, daarna de ontbijt tafel klaar gezet en zo zaten we om 07.45 uur aan ons ontbijt.

Na alles weer schoon en opgeruimd achter gelaten en onze tassen ingepakt en aan de fiets gehangen te hebben zijn we om 09.00 uur gestart aan de klim van de Col du Somport. Eerst nog even een stokbrood gekocht bij de bakker.

Mariëtte had naar haar gevoel de onjuiste beslissing genomen om over deze Col te gaan daarom had ik haar gisteren belooft bij haar te blijven ter ondersteuning. De eerste 5 km waren nog redelijk te doen maar daarna begon toch wel het echte klim werk, maar rustig aan en af en toe een pauze ging het toch wel goed. Doordat zij minder snel klom als ik was het voor mij wel goed zo trapte ik niet mijn volledige energie weg.

Na 3.45 uur waren wij boven en zij had bij de laatste pauze mij gemeld dat ze besloten had om na de afdaling naar Jaca het voor gezien wilde houden en een mogelijkheid wilden vinden om naar huis te gaan.

Ik had al besloten dat ik minimum 2 nachten in Jaca zou blijven ten eerste om een rustdag in te bouwen en ten tweede zal ik dan morgen Nelly en Jacques ontmoeten want die komen terug van hun vakantie in spanje.

Na aankomst in Jaca eerst even naar de kathedraal en natuurlijk een stempel, daarna even wat gedronken omdat het toeristen bureau pas om 16.30 uur opgaat want daar wilden wij kijken voor een hotelletje.

We zitten nu in een hotel bij het centrum en ik heb geboekt niet voor 2 maar voor 3 nachten omdat ze voor zondag veel regen opgegeven, dan ga ik maandag weer verder en zal ik het ook wel halen om uiterlijk 30 juni in Santiago aan te komen.

Al met al ben ik zeer tevreden hoe mijn reis verloopt ik geniet nog iedere dag.

Vandaag 50.1 km gefietst gemiddeld 11.93 km stijging 1304 m daling 1111 m.

Het aantal kilometers van huis naar Jaca staat nu op 1797 km met 86 uur fietsen.

Allemaal gezellige avond en misschien tot morgen.

20e reisdag

Vanmorgen om 07.00 uur opgestaan na een boeren nacht van 10 uur heerlijk geslapen.

Om 07.30 uur stond het ontbijt al keurig netjes klaar nadat ik alles weer ingepakt had zat ik om 08.45 uur weer op de fiets onderweg naar Oloron Ste Marie alwaar ik van plan was om te overnachten en dan morgen aan de klim van de Col du Somport te beginnen.

Aangezien dat het totaal 45 km is naar oleron was ik om 11.00 uur al daar. Ik had verwacht dat er wel een herkenning van pelgrims zou zijn maar dat viel tegen helemaal niets van dat alles. Op de route kom je langs de Kathedraal dus daar wel even naar binnen en daar stond netjes aangegeven dat het kantoor tussen 15.00 en 18.00 uur open is dus geen stempel, dan maar naar het toeristen bureau.

Aangezien het toen van lieverlede 12.00 uur was moest er wel gegeten worden zo heb ik buiten op het terrras een plat du jour besteld en heerlijk gegeten.

Onder de lunch zitten lezen in het boekje en er was geen rust ik ben besloten om toch vandaag een gedeelte van de klim aan te vangen. Mede door de voorspellingen van het weer want vandaag en morgen geven ze mooi weer op en zaterdag kans op regen, en er is iets wat ik niet op prijs stel om met regen deze col te bedwingen.

Uiteindelijk heb ik van de totale klim van 56 km er vandaag al 35 km gedaan. Dat betekend dat ik er morgen nog 21 km gedaan moeten worden, alleen zijn het wel de zwaarste maar goed we gaan op tijd vertrekken zodat we hopen voor de ergste warmte boven te zijn.

Ik schrijf nu we want ik ben samen met een Hollandse jonge dame in een pelgrims gite, we zijn samen even het dorp in geweest voor een paar boodschappen en hebben heerlijk een biertje gedronken. Na deze ontspanning terug gelopen naar de gite alwaar we ons avondmaal gemaakt hebben.

Het is moeilijk uit te leggen hoe dit allemaal werkt, er staat een bordje over 500 m pelgrims gite daar aankomend loopt er een vrouw op straat en vraag of je opzoek ben naar de gite. Dan brengt zij je binnen en kan je alles zelf regelen er is alles van douche - wc - keuken boven 2 slaapkamers met elk 4 bedden dus het kan zijn dat er nog meer pelgrims komen maar wij zijn samen.

Het is een schitterend berg dorp en ben ook enorm blij dat ik deze beslissing heb genomen het dorp ligt al op ruim 600 meter maar dat betekend wel dat we morgen nog 1000 m omhoog moeten in 20 km en dat is 50 m per km.

Vandaag totaal gereden 80.8 km gemiddeld 19.17 km stijging 1142 m daling 614 m.

Allemaal fijne avond en tot morgen misschien wel in spanje.

19e reisdag

Vanmorgen 06.45 uur opgestaan en na het wassen en scheren was ook Henk opgestaan en heeft koffie gezet, zo kon ik direct aan mijn ontbijt beginnen.

Het is best wel apart dat je zomaar iemand ontmoet en dan samen op 1 kamer slaapt en hele gesprekken met elkaar hebt.

Na het ontbijt weer alles in de tassen en afrekenen met onze hospita, zij had netjes alles op een briefje staan de kamer de wijn en het eten van gisterenavond plus ontbijt en dat alles voor € 35.

Zo reed ik om 08.45 uur weg Henk achterlatend want die pakte nog een rustdag, samen stonden ze me uit te zwaaien.

Het weer was prachtig lekker de zon dus genieten, na 35 km aangekomen in Dax. Ik had wat problemen met m’n rem achter die moest afgesteld worden want ik kneep de rem handel tot aan m’n stuur in dus geen kracht meer op de velg.

Bij het binnen rijden van Dax stond er een Franse wielrenner langs de weg daar aan gevraagd waar een fietsenmaker was, hij wilde eerst proberen uit te leggen maar zij volg mij maar dus hij bracht me naar daar.

Ik ben perfect geholpen rem afgesteld en ook gelijk zelf even de banden spanning gecontroleerd bleek dat er wel even 1.5 bar bij kon. Toen dat alles klaar was weer onderweg en had weer een goed gevoel beter remmen en lichter trappen.

Ben toen naar de kathedraal gegaan daar rond lopend kwam er een man naar me toe of ik een stempel wilden ja natuurlijk toen met hem mee naar het kantoor mooi stempel. De man vroeg of ik St. Jacques had gezien en moest bekennen dat ik die nog niet gevonden had, hij liep met me mee naar het beeld van de 12 apostelen waar ik al foto’s van gemaakt had en had staan kijken of ik daar een persoon met staf tussen zag staan maar niet gezien, toen wees hij daar de persoon met 4 Jacobs schelpen op zijn jas aan.

Buiten komend een beetje een tegenvaller het was weer gaan regenen, dan eerst maar een kop koffie drinken daarna regenpak aan en weer verder maar gelukkig was de regen snel voorbij en kon het pak weer uit.

Je kan je niet voorstellen hoe blij je je voelt als je remmen en bandenspanning weer optimaal zijn.

Vandaag stonden er al wel wat klimmentjes in de planning. Op een gegeven moment zag plots nog een fietsers gaan en aan de helm oranje te zien moest dat Willem zijn die ik ook in Tours had ontmoet, juist toen ik bij hem kwam stopte hij en ja het was Willem.

Na alle ervaringen en ontmoetingen uitgewisseld te hebben vertelde hij dat hij het wel behoorlijk pittig vond en dat hij besloten was om niet over de Col du Somport te gaan maar over de Roeland pas dat is korter.

Ik heb hem voorgesteld om samen te gaan zodat ik hem kon helpen met uit de wind rijden en proberen te motiveren. Dat hebben we ook gedaan en hielp hem wel maar hij bleef bij zijn standpunt om over de Roelandpas te gaan.

In het dorp Peyrehorade hebben we samen heerlijk een bordje met worst en kaas genuttigd en dat was gezellig. Op een gegeven moment kwam broer en zus ook langs rijden dus ook nog even een praatje. Nadat betaald hadden weer onderweg, na 11 km kwam de splitsing voor de roelandpas en de Col du Somport daar hebben we elkaar een hand gegeven en ieder zijns weg gegaan.

Ik ben om 15.30 uur aangekomen in Sauveterre en daar aangebeld bij een pelgrims onderkomen zeer simpel maar gaf at toch ook weer proberen. Vanavond krijg ik daar een maaltijd en morgen ontbijt voor € 20

Nu heerlijk buiten op het terras aan een vin rouge.

Morgen nog 40 km naar Oloron Ste Marie daar is het startpunt voor de klim naar de Col du Somport. Daar zal ik blijven en kijken of vrijdag een goeie dag is om naar boven te gaan.

Vandaag totaal 87.6 km gemiddeld 21.68 km p/u stijging 1219 m daling 1230 m.

Allemaal nog een gezellige avond en tot morgen.

18e reisdag

Vanmorgen 07.00 uur opgestaan uit m’n caravan bed na een nacht van behoorlijk wat regen. Na het scheren en wassen de koffie automaat aan gezet en de rest van het ontbijt op de tafel.

Na het ontbijt spullen weer ingepakt en om 09.00 uur op de fiets gelukkig nog droog, in het dorp wat boodschappen gedaan want dan heb je het alvast maar.

In het dorp pissos zag ik een vrouw en een man bij een supermarkt hun boodschappen in de fietstassen laden, zo te zien Hollanders dus even gedag gezegt en gestopt. De vrouw komt uit Wageningen en de man uit wateringen blijkt dus een tuinder te zijn. Het zijn broer en zus die vorig jaar tot Cadillac gereden zijn en het dit jaar afmaken naar Santiago.

Na een uurtje fietsen begon het behoorlijk te regenen dus regenkleding aan. In Labouheyre een Jacques kerk maar daar geen stempel te krijgen buiten komend liepen er 2 jonge dames even gevraagd om een foto te maken, waarop zij natuurlijk wilden weten waar ik vandaan kwam en waar naar toe, die vielen zowat om van verbazing en moesten dan ook wel even naar de benen kijken.

daarna naar het toeristen buro want daar hadden ze wel een stempel. Inmiddels was het tijd om wat te eten dus even langs de boulangerie en bij de bar het genuttigd met koffie.

Nadat ik weggereden ben begon het te regenen ongelooflijk hard toen maar even geschuild toen het het weer een beetje rustiger geworden is weer verder.

Na een uurtje werd het weer zowat droog toen maar weer het pak uit en verder trappen op de lange rechte vlakke wegen van La Lande.

Op een gegeven moment dacht ik dat ik in de verte een fluoriserend groen Jack zag, en na een poosje trappen kwam ik al dichterbij en toen ik achter hem reed zat er een Hollandse vlaggetje op zijn aanhang wagentje, naast hem rijden even gedag gezegt en al fietsend een praatje gemaakt. Het is Henk hij komt uit Doetinchem en is 80 jaar zijn plan was Santiago maar dat heeft hij bijgesteld hij gaat nu terug van St. Jean pie de port.

Vanmorgen had ik in het boekje iets gezien van een eenvoudige camping bij een stijlboerderij en daar had ik mijn zinnen op gezet. Daar aangekomen en me gemeld te hebben bij een oud komisch vrouwtje vroegtijdig of ze ook kamers verhuurde en dat is zo dus mijn intrek gedaan in een huisje met alles erop en eraan.

Toen ik bezig was met de natte kleding op te hangen onder de luifel wie kwam daar aan fietsen Henk en Henk wilde ook wel een kamer, uiteindelijk zijn Henk en ik samen in dit onderkomen.

Gezellig samen een fles wijn verorbert er werd ook gevraagd of we een warme maaltijd wilde gebruiken nou dat was niet tegen dovemans oren gezegd daar hebben we heerlijk gebruik van gemaakt.

Nu samen de avond doorbrengend en straks heerlijk Alpen om morgen weer op pad te gaan. De voorspellingen zijn wel beter als vandaag en dat Jopen we dan ook maar.

Vandaag totaal gereden 91.5 km gemiddeld 23.63 km p/u stijging 677 m daling 662 m.

Allemaal gezellige avond en tot morgen.